Pielęgniarstwo i Zdrowie Publiczne

Piel. Zdr. Publ.
Index Copernicus (ICV) – 69,56
Ogólny współczynnik odrzuceń – 24,41%
ISSN 2082-9876 (print)
ISSN 2451-1870 (online)
Periodyczność – kwartalnik

Pobierz PDF

Pielęgniarstwo i Zdrowie Publiczne Nursing and Public Health

2018, tom 8, nr 1, styczeń-marzec, str. 55–60

doi: 10.17219/pzp/86631

Typ publikacji: praca oryginalna

Język publikacji: polski

Pobierz cytowania:

  • BIBTEX (JabRef, Mendeley)
  • RIS (Papers, Reference Manager, RefWorks, Zotero)

Creative Commons BY-NC-ND 3.0 Open Access

Strona internetowa jako narządzie komunikacji w zarządzaniu wizerunkiem wrocławskich szpitali

Website as a communication tool in managing the image of Wroclaw hospitals

Jolanta Grzebieluch1,A,C,D,F, Janina Kulińska1,A,B,D

1 Zakład Organizacji i Zarządzania, Katedra Zdrowia Publicznego, Wydział Nauk o Zdrowiu, Uniwersytet Medyczny im. Piastów Śląskich we Wrocławiu, Wrocław

Streszczenie

Wprowadzenie. Dynamiczna sytuacja na rynku ochrony zdrowia coraz aktywniej przyczynia się do wzrostu wymagań pacjentów względem podmiotów leczniczych i pracującego w nich personelu. Pociąga to za sobą konieczność wprowadzenia zmian w procesie komunikacji placówek medycznych z otoczeniem, mającą na celu wzmocnienie ich pozytywnego wizerunku. Ważnym narzędziem projektowania wizerunku firmy jest dobrze zarządzana strona internetowa, która stanowi jeden z elementów świadomego oddziaływania na odbiorcę. Strona www pełni zarówno funkcję informacyjną, jak i komunikacyjną – budującą interaktywną relację z pacjentami.
Cel pracy. Celem niniejszej pracy jest porównanie stron internetowych szpitali funkcjonujących na terenie miasta Wrocławia pod kątem zawartości informacji, poziomu technicznego, a także innowacyjności.
Materiał i metody. Analizie poddano strony internetowe 9 wrocławskich szpitali. Wzięto pod uwagę wytyczne dotyczące zawartości treści na stronach oraz oceniono je pod kątem spójności przekazu wpływającego na opinie pacjentów o szpitalu.
Wyniki. Z porównania stron internetowych wrocławskich szpitali wywnioskowano, że w najmniejszym stopniu spełniały kryterium innowacyjności – jedynie w 38%. Zdecydowanie lepiej prezentują się pod kątem zawartości informacji – jej kompletności, aktualności i ciekawej formy. Z kolei ok. 92%. witryn było czytelnych, łatwych w nawigacji i dostępnych.
Wnioski. Szpitale widzą potrzebę posiadania dobrze funkcjonującej strony internetowej, a także coraz chętniej świadomie nimi zarządzają, dostrzegając, że jest ona ważną platformą komunikacyjną i informacyjną wpływającą na postrzeganie placówki medycznej w jej otoczeniu. Jednakże pomimo widocznego trendu stosowania innowacyjnych rozwiązań, strony www wciąż nie wykorzystują nowoczesnych narzędzi usprawniających komunikację z pacjentami. Brakuje w nich elementów umożliwiających interakcję z otoczeniem. Witryny nie służą także usprawnianiu komunikacji wewnętrznej w placówce.

Abstract

Background. The dynamic situation at the healthcare market contributes markedly to an increase of patients’ requirements as far as healthcare institutions and their personnel are concerned. It results in the occurring need to introduce changes in the process of communication between healthcare establishments and the surroundings, with the aim to reinforce a positive image of the facilities. One of the more important tools used to create a company’s image is a well-administrated website, being a source of impact. A website performs both an informative and communicative function, building an interactive relation with patients.
Objectives. The main goal of this paper is a comparison of websites of hospitals in Wroclaw with regard to the website content, its technical level as well as its innovativeness.
Material and Methods. The websites of 9 hospitals in Wroclaw were subjected to analysis. The analysis was based on the guidelines regarding the website content. What was also assessed was the message cohesiveness affecting the patients’ opinion about the hospital.
Results. The comparison of the websites of Wroclaw hospitals showed that they met the innovativeness criteria in the least degree (only 38%). The websites turned out much better in respect of the information content – its completeness, up-to-date character and interesting form. On the other hand, legibility, ease of navigation and availability were the elements occurring most often.
Conclusion. Hospital authorities notice the need of having a well-operating website and they are more and more eager to consciously manage it; they consider it as a crucial communication and information platform having an impact on the perception of a healthcare facility in its surroundings. However, despite an apparent trend toward innovative solutions, websites still fail to apply state-of-the-art tools facilitating the communication with patients. They lack the interactive elements that would amend the communication both inside the facility and with its surroundings.

Słowa kluczowe

pacjent, wizerunek, szpital, komunikacja, DOI strona internetowa

Key words

patient, image, hospital, communication, website

Piśmiennictwo (13)

  1. Olesch A. Pokazać się z lepszej strony. OSOZ. 2011;11:8–10.
  2. Olesch A. Witaj w Health2.0. OSOZ. 2011;11:5–7.
  3. PBI. Internetowe serwisy o zdrowiu – zawartość i popularność serwisów, profil użytkowników. http://pbi.org.pl/wp-content/uploads/2016/11/03-RAPORT-Internetowe-serwisy-o-zdrowiu-2016.pdf. Opublikowano 15.11.2016. Dostęp 6.02.2018.
  4. Piasecka A. Komunikowanie wartości zdrowia w polskich kampaniach społecznych – wymiar edukacyjny. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek; 2008:17.
  5. Rudawska I. Podstawy marketingu usług zdrowotnych. W: Kautsch M, red. Zarządzanie w opiece zdrowotnej – nowe wyzwania. Warszawa: Wolters Kluwer; 2010:186.
  6. Biederman M, Urbaniak M. Image – czynnikiem sukcesu firmy. Marketing i Rynek. 1998;5(11):17–19.
  7. Olędzki J, Tworzydło D, red. Leksykon public relations. Rzeszów: Newsline; 2009:175.
  8. Budzyński W. Wizerunek równoległy: nowa szansa promocji firmy i marki. Warszawa: Poltext; 2008:10–12,115.
  9. Budzyński W. Public relations: strategia i nowe techniki kreowania wizerunku. Warszawa: Poltext; 2008:50.
  10. GUS. Społeczeństwo informacyjne w Polsce w 2014 r. http://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/nauka-i-technika-spoleczenstwoinformacyjne/spoleczenstwo-informacyjne/spoleczenstwo-informacyjne-w-polsce-w-2014-r-,2,4.html. Opublikowano 31.10.2014. Dostęp czerwiec 2015.
  11. GUS. Wykorzystanie technologii informacyjno-komunikacyjnych w przedsiębiorstwach i gospodarstwach domowych w 2017 roku. http://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/nauka-itechnika-spoleczenstwo-informacyjne/spoleczenstwo-informacyjne/wykorzystanie-technologii-informacyjno-komunikacyjnych-w-przedsiebiorstwach-i-gospodarstwach-domowych-w-2017-roku,3,15.html. Opublikowano 4.12.2017. Dostęp 6.02.2018.
  12. Szyfter JP. Public relations w Internecie. Gliwice: Helion; 2005:35.
  13. Owczarek T, Zdonek D. Kryteria oceny strony internetowej szpitali w kontekście innowacyjnych strategii w sektorze usług zdrowotnych. Zesz Nauk Pol Śl. 2014:74(1921):581–591.