Pielęgniarstwo i Zdrowie Publiczne

Piel. Zdr. Publ.
Index Copernicus (ICV) – 69,56
Ogólny współczynnik odrzuceń – 24,41%
ISSN 2082-9876 (print)
ISSN 2451-1870 (online)
Periodyczność – kwartalnik

Pobierz PDF

Pielęgniarstwo i Zdrowie Publiczne

2011, tom 1, nr 4, październik-grudzień, str. 353–357

Typ publikacji: praca poglądowa

Język publikacji: polski

Analiza procesów kształtowania cen leków na rynku farmaceutycznym w Polsce. Część 1

The Analysis of the Medicines Price Formation Processes on the Pharmaceutical Market in Poland. Part 1

Kinga Chomont1,, Jolanta Grzebieluch1,

1 Zakład Organizacji i Zarządzania, Akademia Medyczna im. Piastów Śląskich we Wrocławiu

Streszczenie

Rynek farmaceutyczny w Polsce w ostatnich latach notuje wzrost wartościowy. Jego charakterystyczną cechą jest duży udział leków generycznych sięgający 42%. Specyfika podmiotów, które uczestniczą w dystrybucji leków jest związana ze szczególnym charakterem oferowanych produktów oraz szczególnymi preferencjami klientów. Działalność tych podmiotów oraz całego rynku jest regulowana ustawą Prawo farmaceutyczne. Koszty konsumpcji leków rosną i nie jest to związane jedynie ze wzrostem ich ceny. Starzenie się społeczeństwa powoduje wzrost popytu na leki, a wprowadzanie na rynek leków innowacyjnych, które są drogie generuje duże koszty. Doświadczenia ostatnich lat wykazują, iż przemysł nie jest w stanie sprostać odpowiedzialności, która na nim ciąży. Odpowiedzialność ta to m.in. produkcja leków przyczyniających się do utrzymania w zdrowiu jednostki. Działając w otoczeniu konkurencji, przemysł jest poddawany weryfikacji przez rynek i dlatego bardzo rzadko podejmuje cele inne niż biznesowe. Z tego powodu pojawiła się konieczność współpracy między administracją publiczną, politykami a przemysłem farmaceutycznym. Wszystkie te grupy powinny przyjąć wspólną płaszczyznę oraz cele rozumiane przez wszystkich jako strategiczne, aby wypracować porozumienie.

Abstract

For the past few years, pharmaceutical market in Poland has recorded a valuable increase. The typical feature of that issue is contributing to generic medicines which reaches 42%. The specificity of subjects participated in medicines distribution is considered with the special character of offered products and special customers preferences. These subjects activity and activity of whole market is regulated by the Pharmaceutical law act. Cost of medicines consumption is growing and it’s not only considered with their price’s increase. Society ageing causes the increase in demand for medicines and implementation of innovative medicines to the market generates big costs. Last years experience demonstrates that it’s not possible for industry to cope with responsibility which is rasted on it. This responsibility is for example production of medicines contributing to keep an individual in health. It operates in competition that’s why it is still verified by market and because of that another aims than business ones are taken up rarely. According to that, public administration, politics and pharmaceutical industry are under obligation to cooperate. These groups should accept common ground and have aims implied as strategic ones to reach an agreement.

Słowa kluczowe

produkt leczniczy, przemysł farmaceutyczny, cena, rynek farmaceutyczny, koszt

Key words

medicine product, pharmaceutical industry, price, pharmaceutical market, cost

Piśmiennictwo (13)

  1. Śledziewski C.: O potrzebie regulacji rynku leków refundowanych. Pigułka 2009, 7, 1–2 (dok. elekt.) www.producencilekow. pl (data dostępu 12.01.2011).
  2. Bochenek T.: Gospodarka lekiem. Zdrowie publiczne – wybrane zagadnienia. Tom II. Red.: Czupryna A., Poździoch S., Ryś A., Włodarczyk W.C. Vesalius, Kraków 2001, 115–118.
  3. Bochenek T., Kozierkiewicz A.: Ceny i refundacja leków. Termedia, Poznań 2009, 48, 21–22.
  4. Łanda K., Siwiecki J.: Mechanizmy antykorupcyjne w ochronie zdrowia w zakresie refundacji leków i tworzenia koszyka świadczeń w Polsce. HTA Consulting, Kraków, styczeń 2006 (dok. elekt.), 5–6, www.hta.pl (data dostępu 24.03.2011).
  5. Farmacja ujednolicone przepisy. Stan prawny na czerwiec 2010. Legis, Warszawa 2010, 9–45, 195–198.
  6. Felińczak A., Fal. A.: Zdrowie Publiczne. Podręcznik akademicki. Akademia Medyczna im. Piastów Śląskich we Wrocławiu, Wrocław 2010, 158–161.
  7. Morris S., Devlin N., Parkin D.: Ekonomia w ochronie zdrowia. Oficyna a Wolters Kluwer business, Warszawa 2011, 39–66.
  8. Ministerstwo Zdrowia: Polityka lekowa państwa 2004–2008. Warszawa, 18 marca 2004, 10 (dok. elekt.) www.mz. gov.pl (data dostępu 12.12.2010).
  9. Chmielewski M.: Producenci leków mieli 19,4 mld zł przychodów. (dok. elekt.), www.parkiet.com (data dostępu 14.12.2010).
  10. Michalik M., Pilarczyk B., Mruk H.: Marketing strategiczny na rynku farmaceutycznym. Oficyna a Wolters Kluwer business, Kraków 2008, 45–55.
  11. Kula P.: Obronną ręką. Menedżer Zdrowia 2011, 1, 52–53.
  12. Skrzypczak Z.: Lekomania globalna. Menedżer Zdrowia 2010, 2, 34–39.
  13. Łanda K. (red.): Pricing. Ceny leków refundowanych, negocjacje i podział ryzyka. CEESTAHC, Warszawa/Kraków 2009, 14–19.