Nursing and Public Health

Piel. Zdr. Publ.
Index Copernicus (ICV) – 69.56
Average rejection rate – 24.41%
ISSN 2082-9876 (print)
ISSN 2451-1870 (online)
Periodicity – quarterly

Download PDF

Pielęgniarstwo i Zdrowie Publiczne Nursing and Public Health

2015, vol. 5, nr 1, January-March, p. 33–39

Publication type: original article

Language: Polish

Creative Commons BY-NC-ND 3.0 Open Access

Bezpieczeństwo pacjenta z perspektywy pielęgniarki

Patient’s Safety – Nurse’s Point of View

Rafał Szpakowski1,A,C,D,F, Patrycja Zając2,B,C,E

1 Zakład Zdrowia Publicznego, Wydział Nauki o Zdrowiu, Warszawski Uniwersytet Medyczny, Warszawa

2 Zakład Pielęgniarstwa Społecznego, Wydział Nauki o Zdrowiu, Warszawski Uniwersytet Medyczny, Warszawa

Streszczenie

Wprowadzenie. Bezpieczeństwo pacjenta stanowi bezsprzecznie istotny aspekt w kontekście podnoszenia jakości w całym systemie ochrony zdrowia. Poprawa bezpieczeństwa pacjenta powinna mieć charakter kompleksowy i obejmować dwa wymiary bezpieczeństwa – techniczny i funkcjonalny. Jednym ze źródeł informacji o poziomie bezpieczeństwa pacjentów są pracownicy medyczni, ale istnieje tutaj luka – brak centralnego systemu, który mógłby zbierać, analizować i wyciągać wnioski z dostatecznie licznej grupy problemów zgłaszanych przez interesariuszy.
Cel pracy. Ocena bezpieczeństwa pacjenta na podstawie deklaracji pielęgniarek.
Materiał i metody. Badanie przeprowadzono wśród 160 czynnych zawodowo pielęgniarek z użyciem autorskiego kwestionariusza ankiety opierającego się w przypadku kilku pytań na treści kwestionariusza „Hospital Survey on Patient Safety Culture” opracowanego przez Agencję do spraw Badań Jakości Opieki Zdrowotnej. Zastosowano okolicznościowy dobór próby. Badanie przeprowadzono w styczniu 2014 r. Ponad trzy czwarte badanych wskazało szpital jako miejsce zatrudnienia.
Wyniki. Blisko 40% badanych stwierdziło, że ich szef rzadko i bardzo rzadko uwzględnia propozycje pracowników odnośnie do poprawy bezpieczeństwa pacjenta. Ponad 40% badanych uważa, że w ich miejscu pracy często i bardzo często próbuje się wykonać zbyt wiele zadań i zbyt szybko.
Wnioski. Potrzebne jest stworzenie kultury bezpieczeństwa przez poprawę komunikacji lekarzy i bezpośrednich przełożonych z pielęgniarkami oraz większe zaangażowanie bezpośrednich przełożonych w rozwiązywanie problemów zgłaszanych przez pielęgniarki w aspekcie zapewnienia bezpiecznej opieki pacjentom.

Abstract

Background. Patient safety is an undeniable important aspect in the context of improving the quality of the entire health system. Improving patient’s safety should be comprehensive and include two dimensions of safety – technical and functional. One source of information about the level of patient’s safety are medical staff, but there is a gap here, which is no central system that would collect, analyze and draw conclusions from a sufficiently large number of problems reported by stakeholders.
Objectives. The aim of this study was to evaluate the patient’s safety on the basis of the declaration of nurses.
Material and Methods. The study involved 160 professionally active nurses. The study was performed by the authors questionnaire based on the questionnaire “Hospital Survey on Patient Safety Culture” developed by the Agency for Healthcare Research and Quality. The selection of the sample was based on the availability of respondents. The study was performed in January 2014. More than ¾ of respondents indicated the hospital as a place of employment.
Results. Nearly 40% of respondents said that their boss rarely and very rarely takes into account the suggestions of employees for the improvement of patient’s safety. Over 40% of respondents said that their workplace is often and very often trying to do too many tasks and too fast.
Conclusion. It is necessary to create a culture of safety by improving communication between doctors and nurses or line manager and nurses. There is a need for greater involvement of line manager in solving problems reported by nurses in terms of providing safe care to patients.

Słowa kluczowe

pielęgniarka, komunikacja interpersonalna, bezpieczeństwo pacjenta, jakość w ochronie zdrowia, zdarzenie niepożądane

Key words

nurse, interpersonal communication, patient’s safety, health care quality, adverse event

References (13)

  1. Labon M.: Niebezpieczne Szpitale 5/2003. Dokument z witryny internetowej dostępny pod adresem: http://www. termedia.pl/Czasopismo/Menedzer_Zdrowia-12/Streszczenie-1344 (data dostępu: 10.05.2014).
  2. Czerw A., Religioni U., Olejniczak D.: Metody pomiaru oraz oceny jakości świadczonych usług w podmiotach leczniczych. Probl. Hig. Epidemiol. 2012, 93(2), 269–273.
  3. Miller M., Supranowicz P., Gębska-Kuczerowska A., Car J.: Ocena jakości usług medycznych przez pacjentów szpitali. Przegl. Epidemiol. 2008, 62, 643–650.
  4. Lewandowski R.: Narzędzia doskonalenia jakości w ochronie zdrowia. Przedsiębiorczość i zarządzanie 2012, tom XIII, zeszyt 1, 47–61.
  5. Kruk-Kupiec G.: Zarządzanie ryzykiem zdarzeń niepożądanych. Projekt bezpiecznej praktyki medycznej. Dokument z witryny internetowej Ministerstwa Zdrowia dostępny pod adresem: http://www2.mz.gov.pl/wwwmz/index? mr = m7&ms = 603&ml = pl&mi = 603&mx = 0&mt = &my = 602&ma = 18078 (data dostępu: 11.05.2014).
  6. Gajewski P., Bała M.: Zdarzenia niepożądane jako element oceny jakości opieki medycznej w programie akredytacji szpitali. Med. Prakt. 2012/11. Dokument z witryny internetowej dostępny pod adresem: http://www.mp.pl/ artykuly/76459 (data dostępu: 12.05.2014).
  7. Golinowska S., Kocot E., Sowa A.: Zasoby kadr dla sektora zdrowotnego. Dotychczasowe tendencje i prognozy. Zdr. Publ. Zarz. 2013, 11(2), 135–136.
  8. Centrum Kształcenia Podyplomowego Pielęgniarek i Położnych, Komunikowanie Interpersonalne w Pielęgniarstwie (NR 09/07) Kurs specjalistyczny. Dokument z witryny internetowej CKPPiP dostępny pod adresem: http:// ckppip.edu.pl/index.php?strona = programy_kszt_all&podstrona = %3Cfont_color = black%3Ekursy_specjalistyczne% 3C/font%3E (data dostępu: 13.05.2014).
  9. Waszkiewicz A., Białecka B.: Kształtowanie usług medycznych na podstawie oceny i odczucia pacjenta. Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej, seria: Organizacja i zarządzanie 2012, z. 63a, p. nr kol. 1891.
  10. Kowalik G.: Czynniki wpływające na jakość opieki pielęgniarskiej. Studia Medyczne Akademii Świętokrzyskiej, Kielce 2006, tom 4, 144–145.
  11. Pokorski J.: Ergonomiczne uwarunkowania błędów medycznych. Ekspertyza przygotowana w ramach działalności Komitetu Ergonomii przy Prezydium Polskiej Akademii Nauk, Kraków 2008.
  12. Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej, Zalecenie Rady z dnia 9 czerwca 2009 r. w sprawie bezpieczeństwa pacjentów, w tym profilaktyki i kontroli zakażeń związanych z opieką zdrowotną, 2009/C 151/01.
  13. Stanowisko Polskiego Towarzystwa Pielęgniarskiego (PTP) w sprawie CPD – Kontynuowania Rozwoju Zawodowego Pielęgniarek (2010). Dokument z witryny internetowej PTP dostępny pod adresem: http://www.ptp.na1.pl/ pliki/PTP_Stanowiska/21_PTP_STAN_07_12_2010.pdf (data dostępu: 20.05.2014).